Lesprogramma

bloemLessen groep 1, 2 en 3

♣ Les 1 – Voorlezen van het verhaal over koning Cyrus en zijn paradijstuin
Locatie: in de klas op school

♣ Les 2 – In een tuin gebruik je al je zintuigen.
Kerndoelen: 39 en 41 (met zorg omgaan met het milieu, onderdelen van een plant)
Doel: de zintuigen leren kennen en ermee oefenen:
De Tuin van Jan is een ‘fluistertuin’. Sssttt. Wat hoor je eigenlijk als het stil is? Wat ruik je in de tuin? Van de pindakaasboom die echt naar pindakaas ruikt, tot lavendel, al duizenden jaren gebruikt om lekker te ruiken. Hoe voelt dit blaadje? Wat voor kleur heeft die bloem?
Locatie: de Tuin van Jan

♣ Les 3 – Ordenen met plantmateriaal
Kerndoelen: 6, 39, 41, 54 (rubriceren, milieu, onderdelen van een plant, beeldende vorming)
Doel: De kinderen leren de onderdelen van een plant kennen, en leren wat ordenen is.
Op een plattegrond van een paradijstuin plakken ze takjes, blaadjes en besjes uit de tuin, netjes geordend. Koning Cyrus deed deze oefening altijd als het te donker was om in de tuin te werken.
Locatie: de Tuin van Jan

Lessen groep 4 en 5 (omdat groep 6 vaak moestuinen heeft, hebben we deze overgeslagen)

♣ Les 1 – Voorlezen van het verhaal over koning Cyrus en zijn paradijstuin
Locatie: in de klas op school

♣ Les 2 – Waar komen de bloemen uit onze tuin vandaan?
Kerndoelen: 39, 40 en 50 en 52 (milieu, planten herkennen, topografie, geschiedenis)
Doel: Bloemen en hun geschiedenis, zoals de slaapbol, de monnikskap of de snoepgoedtulp. Uit welk land komen deze planten eigenlijk? Ooit zijn ze ergens meegenomen uit de natuur. Rondom een wereldkaart worden de bloemen mooi opgeplakt en wordt het land van herkomst ingekleurd.
Locatie: de Tuin van Jan

♣ Les 3 – Ordenen met plantmateriaal (hoger niveau)
Kerndoelen: 39, 41 en 54 ( milieu, onderdelen van een plant, beeldende vorming)
Doel: De onderdelen van een plant leren kennen en leren wat ordenen is. Ze leren o.a. over bestuiving, fotosynthese en herfstkleuren. Wat doen die insecten daar in die bloemen? Hoe komt het dat blaadjes verkleuren in de herfst en van de boom vallen? Op een plattegrond van een paradijstuin plakken ze takjes, blaadjes en besjes uit de tuin, netjes geordend.
Locatie: de Tuin van Jan

Lessen groep 7 en 8

♣ Les 1 – Voorlezen van het verhaal over koning Cyrus en zijn paradijstuin
Locatie: in de klas op school

♣ Les 2 – Waar voelt een plant zich prettig?
Kerndoelen: 40 en 41 (plenten herkennen, onderdelen van een plant)
Doel: De kinderen leren over de verschillende standplaatsen van planten. Waarom zien planten er zo verschillend uit? De ene plant met grote slappe bladeren, de andere met veel stekels of zachte haartjes. Kun jij raden of de plant van zon houdt of juist van schaduw? Wie wint de quiz?

♣ Les 3 – Hoe ziet jouw eigen paradijstuin eruit?
Kerndoelen: 54 ( beeldende vorming)
Doel: Eerst leren de kinderen iets over de geschiedenis van tuinen. Daarna maken ze met de kennis van de eerste les een ontwerp voor hun eigen paradijstuin. Welke planten mogen in jouw tuin staan? Hebben ze zon of schaduw nodig, veel of weinig water?
Locatie: de Tuin van Jan

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s